God og dårlig kommunikasjon

Som psykomotoriker er jeg opptatt av å lytte og tolke det jeg sanser gjennom mine fingre, eller å fange opp motstand under huden. Jeg er opptatt av å finne ut hva motstanden står for.

Vi har alle opplevd vanskeligheter, konflikter eller uenigheter fra tid til annen. Hvordan takler vi det? Hvordan takler vi når den andre personen er urimelig og nekter å lytte til dine standpunkter? Hvor flinke er vi til å kommunisere når vi føler oss sårbare og har det vondt?

Disse konfliktene og følelsene manifesteres i kroppen gjennom låsninger og at kroppen ikke samarbeider. Jeg sier ofte til pasienter at kroppen kjennes kranglete ut.

Mange problemer oppstår på grunn av dårlig kommunikasjon i relasjoner.
Det å kommunisere godt er nøkkelen til å løse en konflikt på en god måte – som fører til nærhet, vennskap og et godt liv. God kommunikasjon er avgjørende for mestring i livet.

42439074_256656851721266_424163587104178176_n.jpg

Hva defineres som god og dårlig kommunikasjon?

1) God kommunikasjon innebærer å kunne uttrykke seg og lytte, at du sier hva du føler og tenker og prøver å fange opp og forstå hva den andre tenker og føler

2) Dårlig kommunikasjon innebærer hverken å gi åpent uttrykk for hva som tenkes/føles, eller å lytte til hva den andre har å si. Dårlig kommunikasjon er å benekte egne følelser og uttrykke dem på en indirekte måte. Det er lett å motsi eller avfeie det den andre har å si uten å prøve å forstå.

Jeg ønsker å bevisstgjøre at det er nyttig å trene på å kommunisere godt og forandre uvaner vi har når vi diskuterer, fordi god kommunikasjon er avgjørende for vår mestring i livet.

Hva er psykomotorisk fysioterapi?

Målet er å redusere smerte

Målet med norsk psykomotorisk fysioterapi er smertefrihet eller reduserte smerter i en stabil og fleksibel kropp, der pusten har full tilpasningsevne både til fysisk aktivitet og følelser.

Metode og forståelse av kroppen

Metoden omfatter både en forståelsesform og en metodisk tilnærming. Utgangspunktet er en forståelse av kroppen som en funksjonell og samspillende enhet. Både undersøkelse og behandling omfatter hele kroppen, uansett pasientens symptomer og plager. Lokale problem ses i sammenheng med kroppen som helhet, og endringer ett sted i kroppen forventes å sette igang ringvirkninger i andre kroppsdeler. Omstilling av respirasjon står sentralt i behandlingen, og da helst gjennom indirekte respirasjons-påvirkning, gjennom påvirkning av kroppsholdning og bevegelser. Det spiller bevisst på gjensidigheten mellom disse kroppsfunksjonene og det nære forholdet mellom disse og muskulære spenninger, autonome funksjoner og emosjoner.

toa-heftiba-578093-unsplash.jpg

Massasje, bevegelse og samtale

Fysioterapeuten arbeider med massasje, spesifikke kroppsbevegelser og noe samtale. Respirasjonsforholdene bestemmer hvor mye. Et lite smerteknip i muskulaturen benyttes for å få frem pasientens spenningsmønster ved ubehag. Pasienten lærer å finne frem til riktige måter å motvirke ubehag og spenninger på i et empatisk, terapeutisk miljø. Indikasjonsområdet er først og fremst økte eller reduserte muskelspenninger og myofacial smerte (smerter i muskler og sener) med bakgrunn i ergonomi, belastende bevegelsesvaner og lettere emosjoner.

Mer informasjon

Du kan lese mer om behandlingen på Norsk Fysioterapiforbund og denne artikkelen på forskning.no: Psykomotorisk fysioterapi tar sikte på å behandle smerter både psykisk og fysisk. Nå viser en ny studie at pasienter fikk et bedre liv etterpå.

I denne vitenskapelige artikkelen kan du lese om de vanligste Emosjonelle symptomer og helseplager hos pasienter som oppsøker behandlingen.

Mange som får hjelp av psykomotorisk behandling har slitt med langvarige muskel- og skjellettsmerter, ofte søvnproblemer, angst, tretthet, depressive symptomer og lav livskvalitet.

Metoden tar sikte på å behandle både de emosjonelle symptomene og de kliniske plagene.