Psykomotorisk fysioterapi – en helhetsbehandling

Psykomotrisk fysioterapi er en langvarig helhetsbehandling som hjelper deg å få kontakt med din egen kropp, og lærer deg å slappe av for større indre ro. Slipper du innvendig stress slutter du å spenne kroppen, og vil gradvis slippe utvendige smerter. Psykomotorisk fysioterapi ble utviklet i Norge på 1950-tallet, og er i dag en spesialutdannelse.

Få kontakt med deg selv

Psykomotorisk fysioterapi er en metode som fokuserer på kroppens spenninger, pust og følelser. Behandlingen hjelper deg å få kontakt med deg selv. Ved å skape forståelse, tilfredshet, selvoppfyllelse og glede får du styrke og oppbygning som hjelper deg å redusere smerte eller bli smertefri i en stabil og fleksibel kropp.

Målet med behandlingen er å bygge opp evnen til

• kroppskontakt

• kroppsopplevelse som styrker selvtilit

• emosjonell bevissthet

• å være deg selv

Behandling og avspenning til selvhjelp

Psykomotorisk fysioterapi er også en avspenningsmetode for å få kontakt med deg selv; det hjelper deg å gi slipp på spenninger som har oppstått og  er kontrollert av følelser, opplevelser og erfaringer i livet ditt. Behandlingen hjelper deg å løsne på spenninger, pust og underliggende følelser, og er dermed en behandlingsform til selvhjelp.

Både for deg som opplever smerte og for deg som er frisk

Behandlingsformen passer for de fleste, og vil tilpasses i form og dosering ut i fra ditt behov: For å reduserer langvarig smerte (fysisk eller psykisk årsak), som anspenthet, uro/angst, depresjon, tinnitus, spiseforstyrrelser med mere. For deg som er frisk og ønsker å bygge opp mer vitalitet, overskudd, harmoni og glede i livet.

Innledende undersøkelse

En innledende undersøkelse ser på sykehistorie, kroppsholdning, muskelspenning, pust og vi tar en funksjontest. Funksjonstesten ser på evne til bevegelighet, omstilling, balanse, kroppsbevissthet og kroppskontakt. Ut i fra funnene i testen velges en behandlingsform med kombinasjon av massasje, kroppsbevegelser og samtale. Respirasjonsforholdende bestemmer hvor ofte du får behandling.

Typer behandling

Individuell psykomotorisk behandling

Du behøver ikke lenger henvisning fra lege, men ta direkte kontakt med behandler ved behov. Takstene er regulert av staten.

Psykomotorisk behandling i grupper

Trening i grupper for avspenning og kroppsbevissthet. Anbefales for stress, langvarige muskelsmerter, utbrenthet, anspenthet, uro, angst/depresjon, langvarig sykemelding.

Enkeltstående konsultasjon

Det er også mulig å få en enkeltstående psykomotorisk rådgivningstime. Her vil du kunne få en profesjonell uttalelse om kroppslig problemer, øvelser, treningsprogram eller andre avspenningsteknikker, slik at du kan arbeide videre på egenhånd. Veiledende pris er 850,-.

yoga-rød.JPG

Yoga i behandling

Les mer om Yoga i behandling eller grupper